Studiewijzer thema Embedded Software Engineering.

© Harry Broeders.

onderwijseenheid: Embedded Software Engineering.
code onderwijseenheid: ESWE1
code onderwijsdelen ESWE1C1, ESWE1P1, ESWE1C2, ESWE1C3, ESWE1P2
studiebelasting: 8 CP = 224 SBU
semester / kwartaal: EH4C&D / 1+2
contacturen: kwartaal 1: 3 uur/week college en 2 uur/week practicum
kwartaal 2: 2 uur/week college en 1 uur/week practicum
toetsing: 3 tentamens (cijfers) en 2 practicumbeoordelingen (O/V)
benodigde voorkennis: EH3C&D.
verantwoordelijke docent: Harry Broeders

Inleiding

In het thema ESWE is de aandacht gericht op het ontwikkelen van software voor embedded, real-time en/of distributed systemen met behulp van moderne technieken en tools.

The importance of embedded systems is undisputed. Their market size is about 100 times the desktop market. Hardly any new product reaches the market without embedded systems anymore. The number of embedded systems in a product ranges from one to tens in consumer products and to hundreds in large professional systems. An average household employs easily 50 embedded systems nowadays. This will grow at least one order of magnitude in this decade. Professional systems will see a similar growth. Besides, many distributed systems will rely on embedded systems for an ever larger part of their functions. The strong increasing penetration of embedded systems in products and services creates huge opportunities for all kinds of enterprises and institutions. Bron: http://www.stw.nl/NR/rdonlyres/3E59AA43-68B1-4E83-BA95-20376EB00560/0/ESRversion1.pdf

Onderdelen

onderdeel code kwartaal CP SBU docent toets resultaat
Real-time Embedded Programming ESWE1C1 1 2 56 Harry Broeders schriftelijke toets cijfer telt voor 35% mee
Distributed Programming ESWE1C2 1 1,5 42 John Visser schriftelijke toets cijfer telt voor 30% mee
Practicum Distributed and Real-time Programming ESWE1P1 1 1,5 42 Harry Broeders practicumbeoordeling O/V moet voldoende zijn
Software Engineering ESWE1C3 2 2 56 Cobie van der Hoek schriftelijke toets cijfer telt voor 35% mee
Practicum Software Engineering ESWE1P2 2 1 28 Cobie van der Hoek practicumbeoordeling O/V moet voldoende zijn

Bij het onderwijsdeel Real-Time Embedded Programming wordt ingegaan op de implementatie van software voor Real-Time Embedded systemen. Bij de implementatie kun je gebruik maken van speciale "real-time" programmeertalen of van "gewone" programmeertalen in combinatie met een "real-time" operating system. Als voorbeeld van een real-time programmeertaal wordt RT-Java gebruikt en als voorbeeld van een real-time OS wordt QNX gebruikt. QNX is compatible met de POSIX standaard voor real-time operating systems. De volgende onderwerpen komen aan de orde:

Bij het onderwijsdeel Distributed Programming wordt ingegaan op de problemen die ontstaan als we een applicatie willen distribueren over verschillende machines (hardware nodes). Uiteraard worden ook de mogelijke oplossingen besproken. Denk daarbij aan de volgende onderwerpen:

Bij het onderwijsdeel Software Engeneering wordt het software engineering traject van embedded software in meer detail bekeken. Welke trajecten en werkwijzen zijn er mogelijk, welke fasen zijn er dan te onderscheiden en hoe kan zoiets dan worden aangepakt? Twee belangrijke fasen worden er uitgelicht en uitgebreider bekeken: de analyse-fase en de design-fase. Onderwerp en de analyse-fase zijn bijvoorbeeld: requirement-analyse, systeem-analyse en object-analyse. Onderwerpen in de design-fase zijn: architectuur-design en detailed design. Om de modellen in beide fases te ontwerpen, maken we gebruik van Realtime UML. Hiermee wordt het mogelijk om timing gerelateerde zaken te modelleren. Waar mogelijk zal ook worden bekeken waar standaard oplossingen te gebruiken zijn (design patterns). De volgende onderwerpen komen aan de orde:

Globale leerdoelen

Na afloop van deze module:

Literatuur

Zie studiewijzers van de afzonderlijke onderwijsdelen.

Toetsing en beoordeling.

Zie studiewijzers van de afzonderlijke onderwijsdelen.