© Harry Broeders.
Bij deze opdracht mag je kiezen uit 6a t/m 6d. Je hoeft dus maar
1 deelopgave te maken! Alle opdrachten gaan over het uitbreiden
of aanpassen van het in les 15 besproken
Tic-Tac-Toe programma uit hoofdstuk 8.7 en 11.2 van het boek van Weiss. Je
kunt de door mij aangepaste versies als uitgangspunt gebruiken:
|
![]() |
Opdracht 6a. Verbeteren van het TTT algoritme.Bij deze opgave kun je jezelf verder verdiepen in het toegepaste algoritme en de gebruikte datastructuren. Het toegepaste minimax algoritme met alpha-beta pruning en transposition table kan nog verder worden verbeterd:
Pas het algoritme zo aan dat de computer de kortste weg naar de winst neemt, met meer variatie speelt en verdraaiingen en spiegelingen herkent. |
Opdracht 6b. 5x5 TTT.Bij het Tic-Tac-Toe spel is het mogelijk om een stelling helemaal door te rekenen. Bij veel andere spellen is dat niet mogelijk. Lees paragraaf 11.2.3 over schaakprogramma's. Schrijf een uitgebreide versie van Tic-Tac-Toe dat op een bord van 5x5 wordt gespeeld en waarbij de eerste speler met 4 aansluitende kruisjes of rondjes wint. Beantwoord voor je gaat beginnen de volgende vragen:
|
Opdracht 6c. TTT GUI.Bij deze opgave kun je jezelf verder bekwamen in het schrijven van windows applicaties. Er wordt bij deze opgave vanuit gegaan dat je de inleidende opdracht over het programmeren van windows applicaties met Borland 6 hebt gemaakt. Maak een gebruiksvriendelijke (grafische) user interface voor het Tic-Tac-Toe spel. |
Opdracht 6d. Mega TTT.Ontwerp een mega versie van het spel boter, kaas en eieren. In deze mega versie bestaat het speelbord uit 9 spelletjes. Elk spelletje bestaat uit 9 vakjes waarin boter, kaas en eieren gespeeld kan worden. Als in een spelletje de kruisjes winnen wordt dit hele spelletje een kruis. Als in een spelletje de rondjes winnen wordt dit hele spelletje een rondje. Als een spelletje helemaal gevuld is zonder dat er drie kruisjes of rondjes op een rij staan wint degene die de meeste symbolen in dit spelletje heeft staan. Het speelveld bestaande uit de 9 spelletjes wordt op deze manier zelf ook weer een boter kaas en eieren spelletje. Zodra één van de twee spelers drie spelletjes op een rij wint, wint hij of zij het totale spel. Ontwerp het spel zodanig dat het door één persoon tegen de computer gespeeld kan worden. |